Sunday, December 11, 2011

tentera U.S akan di bawa keluar pada hujung tahun ini

Pada 5:34 pada 20 Mac 2003, bom mula jatuh dalam kegelapan sebelum subuh ke atas Baghdad. Satu demi satu, peluru berpandu Amerika menjerit atas bandar, lampu langit dan menandakan permulaan Perang Iraq.



Ia adalah paparan besar-besaran senjata api, yang direka untuk "kejutan dan kekaguman" kuasa-kuasa penetangan Iraq. Pentagon mengatakan pertempuran adalah singkat. dan ternyata ianya adalah jangkaan yang salah, kini  sembilan tahun kemudian, pada kos lebih daripada $ 805 bilion dan   hampir 4500 rakyat Amerika di Iraq, Perang Iraq akhirnya akan berakhir.






Peperangan ini sebenarnya penuh tanda tanya, apakat matlamat sebenar dan mengapa ia mengambil masa begitu lama untuk U.S mengundurkan askarnya.


Senator Joseph Lieberman (I-Conn.) dipanggil menjelaskan kesilapan yang berlaku. "Kegagalan ini meletakkan pada risiko yang lebih tinggi kepada semua   begitu banyak Warga Amerika dan Iraq berjuang, berkorban, dan beribu-ribu permasalahan berlaku, kini U.S memberi peluang kepada iraq untuk mencapai: pemerintahan sendiri, pertahanan sendiri, dan sejajar dengan negara-negara yang bertanggungjawab dunia dalam memerangi ekstremisme dan keganasan Islamis. "

Tetapi pemimpin minorit White House, Nancy Pelosi (D.-Calif.) Memuji "janji yang dibuat adalah janji yang disimpan," beliau juga berkata "Perjanjian Keselamatan antara US-Iraq dan hasrat rakyat Amerika untuk membawa semua anggota tenteranya pulang pada akhir tahun ini. "

Dah ramai yang terkorban, dah putar belit fakta. dah rosakkan minda orang iraq, baru kata kesilapan. diaorang mungkin dah dapat pelaburan minyak la kan.. dari dulu lagi itu yang U.S nak sebenarnya..

No comments:

Post a Comment

facebook
fun page