Thursday, November 24, 2011

barang buatan china

barang dari cina? haha. mgkin ramai yang x sedar sesetengah barang yang kita pakai datang dari china. eh aku tak kata itu barang tiruan. banyar pelabur buka kilang disana kerana faktor kos buruh yang rendah. kita bukan nak cerita jam rolex china. aku takda jam tu. mamcana aku nak bukak cerita. kang fakta jadi auta. aku kekadang copy paste jugak. tap xtakda la sampai buta nak copy apa yang aku taktau. kita tengaok negara china. dulu diaorang terkenal dengan barang tiruan. kalau aku kata iphone tu berinpirasikan barang china. jangan marah. kita pikir. sapa yang mula-mula keluarkan handset dengan tv. sapa yang buat dual-sim.
 
aku cuma rasa kagum dengan 1 video yang aku tonton sebelum aku mula bloging lagi. terasa kagum bila seorang petani yang berkerja sambilan sebagai juruteknik audio karaoke membena sebiji submerine yang dibuat sepenuhnya dari bahan terpakai. kalau kat malaysia aku tak pasti boleh ke tidak buat kapal selam. yang pasti ramai anak muda suka kapal selam ni. haha. maaf saya tak berminat dengan benda mengkhayalkan. aku sunguh terasa kagum dengan hasil usaha gigih beliau selama 2 tahun.



"Tao Xiangli 36, menghabiskan masa dua tahun dan 30,000 yuan ($ 4,385) untuk membenanya sendiri.  digerakan oleh motor elektrik dan kipas, dan juga mempunyai beberapa peralatan tambahan, termasuk periskop dan tangki kawalan kedalaman".


"sepanjang usaha beliau membena kapal selam sendiri, beliau sering kali di sindir dan dianagap kurang siuman oleh masyarakat setempat. dan kini apa yang beliau hasilkan terus memberi inspirasi"



Aku sendiri kagum dengan apa yang beliau hasilkan. system apungan kapal selam berdasarkan tekanan udara adalah sesuatu yang pekara yang aku sendiri tidak dapat buat, bagaimana beliau lakukanya dengan hanya bahan terpakai. haha. siapa tahu 2 tahun lagi aku dapat hasilkan sesuatu juga..

.SEKIAN.

No comments:

Post a Comment

facebook
fun page