Thursday, November 24, 2011

ikan keli "petua"

Sebelum ini aku sudah memberi tahu langkah untuk membeli ikan keli dan kali ini yang akan berkongsi carah mudah menyiang ikan keli.  apa yang perlu kita lakukan untuk mematikan ikan keli  dengan cara yang mudah. ikan keli sebenarnya mampu hidup lama tanpa air. ada yang mengatakan ikan ini berhijrah melalu jalan dart ketika musim kemarau, saya sendiri tidak pasti dengan cara berhijrah ini.  kebiasaannya ikan keli dipukul dibahagian kepala untuk dimatikan. percikan darah mungkin terkena pada baju dan mungkin meningalkan kesan walaupun selepas dibasuh. Ada satu cara mudah yang untuk kita membunuh ikan keli ini tanpa memukulnya. cara ini sangat efektif bagi jumlah yang banyak kerana menjimatkan masa dan tenaga. ia dikongsikan oleh beberapa orang rakan dan ternyata amat berkesan.
membuang senga keli kampung yang cukup berbisa.



apa yang perlu kita lakukan ialah memasukan ikan keli tersebut didalam bekas seperti baldi, tong ataupun beg palastik  tanpa mengisi air. masukan garam dan tutup bakas tersebut. ikan akan mati selang beberapa minit. kebiasaannya saya memasukan 3 sudu besar bagi sekilo ikan.


kita sedia maklum ikan keli mempuyai sengat berbentuk duri dikiri-kanan bahagian pangkal kepalanya. seharusnya dibuang mengunakan player(ragum). ikan ini juga berbadan licin hasil dari lendir yang di hasilkan. untuk memudahkan ikan ini disiang seterusnya dicuci, gunakan abu untuk membuang lendir ikan. jika tiada abu, kita juga boleh mengunakan tepung. AWAS jika anda membeli ikan keli kampung. anda disarankan membuang sengat itu dengan berhati-hati kerana ia sangat tajam dan berbisa berbanding ikan keli afrika yang dibela secara kormersal.

satu pekara yang ramai tidak tahu ialah untuk mrmbuang 1 organ dalaman yang terletak di pangkal kepala ikan bersebelahan dengan sengatnya. ia sekan-akan darah beku yang dpercayai adalah organ menghasilkan bisa bagi mempertahankan dirinya.


setelah siap disiang, ikan drendam degan air asam jawa bagi menghilangkan bau dan rasa hanyir. ikan keli kebiasaannya dimasak lemak cili padi ataupun sambal setelah digoreng ataupun dibakar. saya berharap petua yang saya kongsikan ini dapt memberi manafaat kepada kita bersama.

.SEKIAN.

No comments:

Post a Comment

facebook
fun page