Monday, December 19, 2011

Shin Kicking - sukan aneh dari England

Shin kicking , juga dikenali sebagai purring,adalah satu sukan tempur yang melibatkan dua peserta yang cuba menendang antara satu sama lain pada bahagian tulang kering untuk memaksa lawan mereka ke tanah. Ia telah digambarkan sebagai seni mempertahankan diri Inggeris. 

Berasal di England pada awal abad ke-17, dan merupakan salah satu peristiwa yang paling popular di Cotswold Olimpick Permainan sehingga permainan yang berakhir pada 1850-an. Juga menjadi hobi yang popular di kalangan pelombong Cornish. 


Dalam abad ke-19 sukan itu juga yang diamalkan oleh pendatang Bahasa Inggeris ke Amerika Syarikat. Telah dimasukkan ke dalam kebangkitan Cotswold Olimpick Permainan 1951 , dan akan kekal sebagai salah satu acara yang paling popular, yang menjadi flatfom  Kejohanan Shin kicking . ia menarik beribu-ribu penonton.

Dalam setiap pusingan, para pejuang menghadapi satu sama lain dan memegang  kolar antara satu sama lain. Secara tradisinya (dalam Olimpicks Cotswold) mereka memakai kot putih, yang mewakili  pegembala '. Mereka biasanya cuba untuk menyerang tulang kering lawan mereka dan juga bahagian  kaki lain (bawah lutut) termasuk jari kaki lawan. 

Faktor kejayaan  ialah  ketangkasan dan keupayaan menahan kesakitan.  kemenangan ditentukan  oleh perhatikan seorang pengadil, atau pemerhati setia , yang menentukan skor perlawanan. Pertandingan moden dimenangi oleh pemaian yang menang dua daripada tiga tepusingan.


Dari segi sejarah shin-kickers memakai but keluli semasa pertandingan dan menguji but itu  dengan memukul tukul pada tulang kering. Dalam pertandingan moden para pejuang dikehendaki untuk memakai kasut yang lembut dan  memakai pad. Ambulans juga disediakan bagi persediaan sebarang kemungkinan kecederaan serius.




aku kata - tak segaja pun sakit. lagi la segaja... mau mengalir air mata..

No comments:

Post a Comment

facebook
fun page