Sunday, December 18, 2011

memasang komen facebook di ruangan pages dengan App plugin.

Assalamualaikum. salam satu malaya. kali ni aku nak share note memasang komen facebook pada ruangan pages. ya pages tiada acces asal untuk kita memberi ruang kepada pembaca blog untuk memberikan komen. dan car ini juga boleh kita lakukan pada post kita yang lain juka kita tidak ingin memasang pada laman secara auto..  bermakna hanya post tertentu kita pasangkan.. 

ERRR TAK PAHAM AKU BEBEL APA LIHAT PAGES SINI

langkah utama, apa yang perlu kita lakukan ialah mendaftar facebook App plugin DAN MEMASANG JavaScript SDK pada blog anda..  jika belum dan tidak tahu bagai mana masuk lihat post  >>INI<<<  


Jika anda sudah melakukannya terus masuk ke laman Social Plugins Facebook





kemudian klik pada Comments,


Lengkapkan ruangan
  • masukan url laman atau link pages anda
  • masukan bilangan post yang anda mahukan
  • letakan nilai bagi lebar yang anda inginkan (boleh ditukar kemudian jika kesilapan di lakukan)
  • klik pada get code untuk mendapatkan kod yang bakal anda pasang pada pages.


copy code yang berada pada bahagian dua (lihat rajah)


kemudain masuk pada edit pages pilis page yang ada mahu tambah komen facebook padanya. klik pada edit HTML dan paste pada bahagian terbawah skali. Save dan publish. lihat hasilnya..

ANDA TIDAK PERLU MLAKUKANNYA SETIAP KALI INGIN MENAMBAH KOMEN FACEBOOK PADA RYANGAN YANG ANDA MAHUKAN. HANYA PERLU COPY DAN GANTIKAN "URL PAGE ATAU POST ANDA" DENGAN URL ANDA PADA CODE DIBAWAH.
<div class="fb-comments" data-href="URL PAGE ATAU POST ANDA" data-num-posts="2" data-width="550">
</div>
SELESAI...

PEMBERITAHUAN

Kerana anda telah memasang  JavaScript SDK pada blog anda.. kini anda sudah boleh mengunakan Social Plugins Facebook yang lain. contohnya like button .caranya mudah.. anda hanya perlu copy past code bahagian dua selepas. lihat contoh di bawah. bahagian Place the code for your plugin wherever you want the plugin to appear on your page. dalam kotak merah.



Paste kod yang telah di copy pada Edit layout - Design >> Pages elements >>Add Gadjet >> HTML/JavaScript Add >> Save...


cukup setakat ini. saya akan sambung dengan note yang lain.. sebarang kesilapan harap ditegur.. sebarang petenyaan boleh di ajukan..

.SEKIAN.

No comments:

Post a Comment

facebook
fun page